انجمن علوم سیاسی ایرانکتاب سال ایرانی پدیدار شناسی2821-19521120220823عمل مصالحهعمل مصالحه11523988610.22034/iyp.2020.239886ENJournal Article20220227در 60 سال گذشته، جنگ داخلی مخرب ترین شکل درگیری نظامی خشونت آمیز بوده است. زمانی که مسائل حل نشده و جناح ها آشتی نکرده اند، دوباره جنگ های داخلی شروع می شود. آشتی که از بازگشت به جنگ داخلی جلوگیری می کند، دشوارترین و مهم ترین وظیفه سیاسی دوران ما است.<br />روشهای پدیدارشناختی میتوانند انواع وفاداری را که افراد به گروههای مختلف گواهی میدهند، روشن کند: دولت، نهادهای قانونی و قضایی، نیروهای مسلح آن. نیروهای مسلح در شورش مجتمع های معدنی و صنعتی فراملی و شرکت های چند ملیتی. قاچاقچیان اسلحه عواملی که از بازرگانان، صاحبان زمین های ثروتمند، و شرکت های معدنی، از معادن و شرکت های چوب مالیات می گیرند. عواملی که از دیاسپورا کمک می گیرند. آدم ربایی برای باج. سیاستمداران و افسران نظامی درگیر سودجویی در جنگ بودند. باندهای جنایتکار<br />آشتی امکانپذیر نخواهد بود مگر اینکه حقیقت در مورد بیعدالتیهایی که محرک درگیری هستند و در مورد جنایاتی که در جریان درگیری انجام شده است، ثابت شود. چه نوع حقیقتی می توانند تولید کنند و چه نوع حقیقتی لازم است؟ آیا حقیقتی که کمیسیون حقیقت منتشر میکند، تعارض را حل میکند و بر آشتی تأثیر میگذارد یا به تداوم درگیری منجر میشود؟<br />تعداد زیادی از جنایات جنگی و جنایات معمولی که تحت پوشش جنگ مرتکب شده اند، تحلیل پدیدارشناسی می تواند عدالت انتقالی و عدالت ترمیمی را که ممکن است مصالحه نیاز داشته باشد، روشن کند.در 60 سال گذشته، جنگ داخلی مخرب ترین شکل درگیری نظامی خشونت آمیز بوده است. زمانی که مسائل حل نشده و جناح ها آشتی نکرده اند، دوباره جنگ های داخلی شروع می شود. آشتی که از بازگشت به جنگ داخلی جلوگیری می کند، دشوارترین و مهم ترین وظیفه سیاسی دوران ما است.<br />روشهای پدیدارشناختی میتوانند انواع وفاداری را که افراد به گروههای مختلف گواهی میدهند، روشن کند: دولت، نهادهای قانونی و قضایی، نیروهای مسلح آن. نیروهای مسلح در شورش مجتمع های معدنی و صنعتی فراملی و شرکت های چند ملیتی. قاچاقچیان اسلحه عواملی که از بازرگانان، صاحبان زمین های ثروتمند، و شرکت های معدنی، از معادن و شرکت های چوب مالیات می گیرند. عواملی که از دیاسپورا کمک می گیرند. آدم ربایی برای باج. سیاستمداران و افسران نظامی درگیر سودجویی در جنگ بودند. باندهای جنایتکار<br />آشتی امکانپذیر نخواهد بود مگر اینکه حقیقت در مورد بیعدالتیهایی که محرک درگیری هستند و در مورد جنایاتی که در جریان درگیری انجام شده است، ثابت شود. چه نوع حقیقتی می توانند تولید کنند و چه نوع حقیقتی لازم است؟ آیا حقیقتی که کمیسیون حقیقت منتشر میکند، تعارض را حل میکند و بر آشتی تأثیر میگذارد یا به تداوم درگیری منجر میشود؟<br />تعداد زیادی از جنایات جنگی و جنایات معمولی که تحت پوشش جنگ مرتکب شده اند، تحلیل پدیدارشناسی می تواند عدالت انتقالی و عدالت ترمیمی را که ممکن است مصالحه نیاز داشته باشد، روشن کند.https://www.iyphen.ir/article_239886_fcda020b75f94f62e83bf51057a4373b.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانکتاب سال ایرانی پدیدار شناسی2821-19521120220920آنها چه میدانند؟وضعیت سیاسی کودکان و پدیدارشناسی تجربهی کودکیآنها چه میدانند؟وضعیت سیاسی کودکان و پدیدارشناسی تجربهی کودکی174223989310.22034/iyp.2020.239893ENJournal Article20220227https://www.iyphen.ir/article_239893_4d3c49e9e63c01c5f27ac7aa49fe6f1c.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانکتاب سال ایرانی پدیدار شناسی2821-19521120220920زندگی فراسوی شهر پایدار:پدیدارشناسی، سیاست پسا-شهری، و بحران زیست محیطیزندگی فراسوی شهر پایدار:پدیدارشناسی، سیاست پسا-شهری، و بحران زیست محیطی436223988710.22034/iyp.2020.239887ENJournal Article20220228https://www.iyphen.ir/article_239887_e67ee21ad7bc208d997d136ea911f2e2.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانکتاب سال ایرانی پدیدار شناسی2821-19521120220920زندگی فراسوی شهر پایدار:پدیدارشناسی، سیاست پسا-شهری، و بحران زیست محیطیزندگی فراسوی شهر پایدار:پدیدارشناسی، سیاست پسا-شهری، و بحران زیست محیطی638423988810.22034/iyp.2020.239888ENJosh HayesJournal Article20210309https://www.iyphen.ir/article_239888_a5630afd4e57616b38fc8852a2fb7c3f.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانکتاب سال ایرانی پدیدار شناسی2821-19521120220901اجتماع طبیعی و حدود قوانین از منظر ارسطواجتماع طبیعی و حدود قوانین از منظر ارسطو8911223989110.22034/iyp.2020.239891ENحسام دهقانیJournal Article20200420https://www.iyphen.ir/article_239891_9445b4dca97242f49864e16ddb82b439.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانکتاب سال ایرانی پدیدار شناسی2821-19521120220920آیا هستی شناسی سلبی بنیادین است؟ پدیدارشناسی درباره محدودیتهای هایدگر گراییآیا هستی شناسی سلبی بنیادین است؟ پدیدارشناسی درباره محدودیتهای هایدگر گرایی11313123988910.22034/iyp.2020.239889ENJournal Article20200319https://www.iyphen.ir/article_239889_55de0c4872b33e3cfebbfc6189ac3f45.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانکتاب سال ایرانی پدیدار شناسی2821-19521120220901دیوانگی و «لوسیفریسم »دیوانگی و «لوسیفریسم »13317624689710.22034/iyp.2021.541722.1032ENجیمز هارتJournal Article20211028https://www.iyphen.ir/article_246897_64de37a555f9eae91e7aaa037c6b85c3.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانکتاب سال ایرانی پدیدار شناسی2821-19521120220920امروزه میتوان از یک ناسیونالیسم عوامانه صحبت کرد: نفی ایدئولوژی توسط هایدگرامروزه میتوان از یک ناسیونالیسم عوامانه صحبت کرد: نفی ایدئولوژی توسط هایدگر17719323989610.22034/iyp.2020.239896ENJournal Article20200622https://www.iyphen.ir/article_239896_2360108f46de3fdba7dfc65874d1ca4a.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانکتاب سال ایرانی پدیدار شناسی2821-19521120220901معبد آتنا و بازگشت ماهی سالمون :ملاحظاتی در باب طبیعت و معنا نزد سالیشان/ ساهاپتین/ واکاشان (بومیان منطقهی شمالغرب آمریکا) و فلسفهی هایدگریمعبد آتنا و بازگشت ماهی سالمون :ملاحظاتی در باب طبیعت و معنا نزد سالیشان/ ساهاپتین/ واکاشان (بومیان منطقهی شمالغرب آمریکا) و فلسفهی هایدگری19521723989410.22034/iyp.2020.239894ENJournal Article20200618https://www.iyphen.ir/article_239894_2a630df1621bfc51d4ec51bfcb5d3e2c.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانکتاب سال ایرانی پدیدار شناسی2821-19521120220901Freedom and the Imaginary Dimension of SocietyFreedom and the Imaginary Dimension of Society21723823989010.22034/iyp.2020.239890ENJournal Article20200415The notion of 'freedom' has gained an emblematic character in contemporary political discourse. It is, commonly, viewed as the central value and political goal of modern societies. Similarly, human rights documents conceive of freedom as their founding principle with universal validity. In contradistinction to this prevalent approach to freedom, this paper aims to demonstrate that freedom is, primarily, a political signifier with social-historical variability. One cannot, therefore, simply and uncritically assume that freedom has (or should have) universal validity or transhistorical significance. In the first section of this paper, the structure of the contemporary liberal discourse on freedom is discussed and called into question. In light of Arendt's interpretation of freedom and through her analysis of the public domain, I reflect on the social-historical variability of the meaning of freedom and its inextricable nexus with a particular form of society. In the second section and drawing on Castoriadis, the notion of 'freedom' is approached in view of human signifying practices and the imaginary dimensions of society. This examination reveals in what way freedom––in the sense of a central social imaginary signification––contributes to the institution of an autonomous mode of society and determines the affective disposition and intentional vector of its inhabitants.The notion of 'freedom' has gained an emblematic character in contemporary political discourse. It is, commonly, viewed as the central value and political goal of modern societies. Similarly, human rights documents conceive of freedom as their founding principle with universal validity. In contradistinction to this prevalent approach to freedom, this paper aims to demonstrate that freedom is, primarily, a political signifier with social-historical variability. One cannot, therefore, simply and uncritically assume that freedom has (or should have) universal validity or transhistorical significance. In the first section of this paper, the structure of the contemporary liberal discourse on freedom is discussed and called into question. In light of Arendt's interpretation of freedom and through her analysis of the public domain, I reflect on the social-historical variability of the meaning of freedom and its inextricable nexus with a particular form of society. In the second section and drawing on Castoriadis, the notion of 'freedom' is approached in view of human signifying practices and the imaginary dimensions of society. This examination reveals in what way freedom––in the sense of a central social imaginary signification––contributes to the institution of an autonomous mode of society and determines the affective disposition and intentional vector of its inhabitants.https://www.iyphen.ir/article_239890_71515ae10550c37c9633dc31935f3074.pdf